DükkanKitapTarih Vakfı Yurt YayınlarıKÖY KADINI, MODERNİTE VE İSLAM 2. BASKI
İndirim!

KÖY KADINI, MODERNİTE VE İSLAM 2. BASKI

BİR ANTROPOLOĞUN GÖZÜNDEN 1990'LARIN TÜRKİYE'Sİ

26.25 TL

Stokta

Yazar: NORİKO NAKAYAMA
Çeviri: TOLGA ÖZŞEN
ISBN: 978-975-333-392-4

Noriko Nakayama’nın bu kitabı, yabancı antropologların çalışmalarının fazla olmadığı bir  dönemde, 1990lar Türkiye’sinde Zonguldak Ereğli’ye bağlı bir köyde bir yıl kalarak gerçekleştirdiği özgün araştırmaya dayalıdır.  Kadın ve İslam konusunda genellikle şehirli  kadınların konumunu ele alan çalışmalardan farklı olarak Nakayama “Yaşayan  köy geleneğinin içinde İslam’ın anlamı  nedir? Açık veya kapalı olmak nedir?” gibi soruları sorarak yeni bir yaklaşım sergilemektedir. Bu çalışma, ülkemizde baskın olan “Kemalist” veya  “muhafazakar” veya “liberal”  yorumlara hakim olan kadın ve din ilişkisinin “Modern mi değil mi?  veya “Modernitenin tercih edilen alternatif versiyonu mu?” gibi sorunsallarla ele alındığı ve ikilemler içinde kutuplaşmış söylemleri üreten yaklaşımları aşabilmiş olmasıyla  göze çarpmaktadır. Nakayama’nın Japon bir sosyal bilimci olarak benzeri çok katmanlı süreçleri yaşayan bir toplumdan gelmesi, kendisinin bu tür modernite ve gelenek etkileşimine özellikle duyarlı olmasını mümkün kılmıştır. Nakayama’nın  bu çalışmasındaki araştırma soruları  basit ikilemlere dayalı şablonlar içinde ele alınmamaktadır. Zonguldak Ereğli’nin bir köyünde kadınların modern yaşamın içinde Cumhuriyet’in kurumlarını, değişen toplumsal koşulları ve  köyün özgün kültürünü nasıl birleştirdiklerine şahit oluyoruz. Dolayısıyla modern toplumsal gerçekliğin tek bir şablondan ziyade çok yönlü bir açıklama gerektirdiği açığa çıkmaktadır.  Saha araştırmasına dayanan Nakayama’nın bu çalışması köy kadınının gelenek ve modernite ile ilişkilerine yönelik hem dışarıdan hem de içeriden çok başarılı bir okuma sergiliyor.

Prof. Dr. Selçuk Esenbel

Prof. Dr. Noriko Nakayama 1960 yılında Japonya’nın Oita kentinde dünyaya gelmiştir. 1996 yılında Kanagawa kentinde bulunan Sôgô Kenkyû Daigakuin Daigaku (The Graduate University for Advanced Studies) Sosyal ve Kültürel Bilimler Enstitüsü’nde derslerini tamamlamış ve 1997 yılında aynı üniversiteden doktora derecesini almıştır. Kyôto Bunkyô Üniversitesi Beşeri Bilimler Fakültesi’nde asistan olarak görev yapan Prof. Nakayama, halen Nagoya’da bulunan Chûbu Üniversitesi Uluslararası İlişkiler Fakültesi’nde görev yapmaktadır. Profesör Nakayama’nın uzmanlık alanı kültürel antropolojidir.

 

Doç. Dr. Tolga Özşen, 2002 yılında Çanakkale Onsekiz Mart Üniversitesi Japon Dili Eğitimi Anabilim Dalı’ndan lisans derecesini aldıktan sonra aynı bölümde araştırma görevlisi olarak akademik hayatına başlamıştır. 2004-2010 yılları arasında Japon Eğitim, Kültür, Spor, Bilim ve Teknoloji Bakanlığı Bursu (MEXT) ile Japonya’nın Kumamoto Üniversitesi’nde lisansüstü çalışmalarını yürüten Dr. Özşen, 2007 yılında yüksek lisansını tamamlamış, 2010 yılında aynı üniversitenin Toplum ve Kültür Bilimleri Enstitüsü’nde sosyoloji alanında doktora derecesini almıştır. II. Dünya Savaşı sonrası Japon modernleşmesi, merkez-çevre ilişkisi bağlamında kırsal Japonya gibi başlıkların yanı sıra Japon dili ve kültür ilişkisi, Japonca öğretiminde kültürel ve toplumsal öğeler üzerinde de çalışmalar yapan Dr. Özşen 2017 yılında Japon Dili ve Edebiyatı alanında doçentlik unvanı almıştır. Halen Çanakkale Onsekiz Mart Üniversitesi Japon Dili Eğitimi Anabilim Dalı bünyesinde akademik ve idari görevlerine devam etmektedir.

Açıklama

Noriko Nakayama’nın bu kitabı, yabancı antropologların çalışmalarının fazla olmadığı bir  dönemde, 1990lar Türkiye’sinde Zonguldak Ereğli’ye bağlı bir köyde bir yıl kalarak gerçekleştirdiği özgün araştırmaya dayalıdır.  Kadın ve İslam konusunda genellikle şehirli  kadınların konumunu ele alan çalışmalardan farklı olarak Nakayama “Yaşayan  köy geleneğinin içinde İslam’ın anlamı  nedir? Açık veya kapalı olmak nedir?” gibi soruları sorarak yeni bir yaklaşım sergilemektedir. Bu çalışma, ülkemizde baskın olan “Kemalist” veya  “muhafazakar” veya “liberal”  yorumlara hakim olan kadın ve din ilişkisinin “Modern mi değil mi?  veya “Modernitenin tercih edilen alternatif versiyonu mu?” gibi sorunsallarla ele alındığı ve ikilemler içinde kutuplaşmış söylemleri üreten yaklaşımları aşabilmiş olmasıyla  göze çarpmaktadır.

Ek bilgi

Yazar

Çeviri