Tarih Vakfı > Etkinlikler > Vangelis Kechriotis Perşembe Konuşmaları > Erken Cumhuriyet Dönemi ve Sonrasında Sovyet Sanatının Türkiye Sanatına Etkileri

Erken Cumhuriyet Dönemi ve Sonrasında Sovyet Sanatının Türkiye Sanatına Etkileri

by tarihvakfi

  • Tarih:
  • Yer: Tarih Vakfı
  • Adres: Sarıdemir Mah. Ragıp Gümüşpala Cad. Değirmen sok. No: 10 Eminönü, Fatih, İstanbul
  • Şehir:

Tarih Vakfı Vangelis Kechriotis Perşembe Konuşmaları 2019 bahar dönemini, Türkiye – Sovyet Rusya ilişkilerine ayırdık. 2019’un “Türkiye – Rusya Karşılıklı Kültür ve Turizm Yılı” ilan edilmesine binaen Bilkent Üniversitesi Rusya Çalışmaları Merkezi’yle birlikte hazırladığımız programın üçüncü buluşmasını Güler Bek Arat ve Fırat Arapoğlu’nun “Erken Cumhuriyet Dönemi ve Sonrasında Sovyet Sanatı’nın Türkiye Sanatı’na Etkileri” başlıklı sunumuyla gerçekleştiriyoruz.

Arat ve Arapoğlu sunumlarında, Sovyet Sanatı’nın Türkiye Sanatı’na etkilerini iki farklı bağlam üzerinden sorguluyor: Öncelikle 1920 sonrası iki ülke arasında beliren stratejik yakınlaşma ve bunun görsel propaganda diline yansımasıyla, güzel sanatlar eğitiminde Konstrüktivizm ile ayrımlaşan estetik yaklaşımlar ele alınıyor. Öte yandan, 1940’lı yıllardan itibaren farklı değişkenleri içeren bu konu, kültürel ve sanatsal ortamda etkilerini gösteriyorken, bu süreçleri irdelemeye çalışıyorlar. Alman Devrimi sırasında 1919’da Berlin’de kurulan Türk Kulübü, Türkiye İşçi ve Çiftçi Sosyalist Partisi’nin kuruluşu, Kurtuluş Dergisi ve tüm bunlarda ressam Namık İsmail’in rolü ile beliren akış, 1940 sonrası sanatçı kuşağında Abidin Dino, Nuri İyem, Agop Arad gibi sanatçıların kişiliklerinde takip edilebiliyor. Sol yayınların çevirilerinin artmasıyla sosyalist dünyanın imlerinin, kültür ve sanat dünyasına etkisine değinilerek, sanat yazınında bu etkilenmenin komünizmden bağıntısız biçimde ele alınmasının, farklı anlatılar içinde sınırlandırılmasına değiniliyor.

Tarih: 11 Nisan 2019

Saat: 18:30 – 20:00

Yer: Sarıdemir Mah. Ragıp Gümüşpala Cad. Değirmen Sok. No:10, Eminönü, 34134 Fatih/Istanbul, (Marmara Belediyeler Birliği Binası)

Güler Bek Arat ve Fırat Arapoğlu kimdir?

Güler Bek Arat, lisans, yüksek lisans ve doktora öğrenimini Hacettepe Üniversitesi Sanat Tarihi Bölümünde tamamladı. “1970 – 1980 Yılları Arasında Türkiye’de Kültürel ve Sanatsal Ortam” başlıklı doktora tezi, SALT tarafından e-kitap olarak yayımlandı. Çağdaş sanat, bienal etkinlikleri, feminist sanat, sanat – siyaset ilişkileri vb. konular üzerine çalışmalar yaptı, Plato, Sanat Yıllığı, Genç Sanat, Kontrast gibi güncel sanat dergilerinde ve akademik yayınlarda yazıları yayımlandı. Halen, Süleyman Demirel Üniversitesi Güzel Sanatlar Fakültesi Resim Bölümünde öğretim üyesi olarak çalışmaktadır ve AICA (Uluslararası Sanat Eleştirmenleri Birliği) üyesi ve yönetim kurulu üyesidir.

Sanat Tarihçisi/eleştirmen ve küratör Fırat Arapoğlu, çok sayıda serginin küratörlüğünü ve eş-küratörlüğünü üstlenmiştir. Gençsanat, ICE, Artam, Eleştirel Kültür, İstanbul Art News, Rh+, Art Unlimited, Unlimitedrag, Flash Art gibi ulusal ve uluslararası sanat dergilerinde; Birgün, Cumhuriyet ve Sol gazetesinde ve sergi kataloglarında makaleleri yayımlanmıştır. Ulusal ve uluslararası akademik dergiler ve sempozyumlara bildiriler yazan Arapoğlu, Altınbaş Üniversitesi İktisadi, İdari ve Sosyal Bilimler Fakültesi Sosyal Bilimler Bölümünde Dr. Öğretim Üyesi olarak çalışmaktadır. AICA (Uluslararası Sanat Eleştirmenleri Birliği) üyesi ve dönem başkanıdır.